• Tajik
  • Russian
  • English
Хабарҳо
There are no translations available.

БАРРАСИИ МАСЪАЛАҲОИ МУБРАМИ ИЛМУ ТАЪЛИМ ДАР КОНФРОНС

16.04.2024, дар кафедраи методикаи таҳсилоти ибтидоӣ бахшида ба Рўзи илми тоҷик, «Барномаи давлатии тарбияи ватандўстӣ ва таҳкими ҳувияти миллии ҷавонони Тоҷикистон (солҳои 2023-2027), «Бистсолаи омўзиш ва рушди фанҳои табиатшиносӣ, дақиқ ва риёзӣ дар соҳаи илму маориф (солҳои 2020-2040) ва ба ифтихори 146- солагии Қаҳрамони Тоҷикистон Садриддин Айнӣ конференсияи илмӣ-амалии ҳайати профессорон ва омўзгорон баргузор гардид.
Конференсияро бо сухани муқаддимавӣ мудири кафедра, доктори илмҳои филологӣ, профессор А. О. Ѓаффоров ифтитоҳ намуд. Мавсуф қайд кард, ки мувофиқи барнома дар конференсия аз ҷониби ҳайати устодони кафедра 13 мавзуъ пешниҳод гардида буд. Дар конференсия 13 мавзуъ аз ҷониби ҳайати профессорон ва омўзгорон мавриди баррасӣ қарор гирифт.
Конференсияро бо сухани муқаддимавӣ мудири кафедра, доктори илмҳои филологӣ, профессор А. О. Ѓаффоров ифтитоҳ намуд. Мавсуф қайд кард, ки мувофиқи барнома дар конференсия аз ҷониби ҳайати устодони кафедра 13 мавзуъ пешниҳод гардида буд. Дар конференсия 13 мавзуъ аз ҷониби ҳайати профессорон ва омўзгорон мавриди баррасӣ қарор гирифт.
Ҳамин тариқ, аз ҷониби устодони кафедра дар атрофи мавзуъҳои зерин баҳсу мунозираҳо сурат гирифт.
Ҳамин тариқ, аз ҷониби устодони кафедра дар атрофи мавзуъҳои зерин баҳсу мунозираҳо сурат гирифт.
Нахуст мудири кафедра, профессор Ѓаффоров А. О. доир ба мавзуи «Роҳу воститаҳои омӯзонидани калима, ибора ва ҷумла дар синфи 3» гузориш дод. Мавсуф қайд кард, ки забони тоҷикӣ дар доираи фанҳои мактабӣ мақоми хосса дорад. Чи тавре ки дар “Тавзеҳот”- Барнономаи таълими фанни “Забони тоҷикӣ” барои синфҳои 1-4 –уми муассисаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ таъкид шудааст: “Мазмуни фанни “Забони тоҷикӣ” дар синфҳои ибтидоӣ бо дарназардошти талаботи муосир, бозёфтҳои илмҳои забоншиносӣ, дидактика, психология, технологияи таълим ва дигар илмҳо мукаммал карда шудааст, ташкил ёфтааст. Аз ин рӯ, барои забондонию забономӯзии хонандагон таълими ҳамаи қисмҳои забоншиносӣ –овошиносӣ, грамматика, луғат, услуб, имло ва иншо (эҷоди матн) муҳим аст. Таълими “Забони тоҷикӣ” дар синфҳои ибтидоӣ хусусияти амалӣ дошта, хонандагонро ба омӯхтани фанни забони тоҷикӣ дар синфҳои болоӣ омода месозад.
Нахуст мудири кафедра, профессор Ѓаффоров А. О. доир ба мавзуи «Роҳу воститаҳои омӯзонидани калима, ибора ва ҷумла дар синфи 3» гузориш дод. Мавсуф қайд кард, ки забони тоҷикӣ дар доираи фанҳои мактабӣ мақоми хосса дорад. Чи тавре ки дар “Тавзеҳот”- Барнономаи таълими фанни “Забони тоҷикӣ” барои синфҳои 1-4 –уми муассисаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ таъкид шудааст: “Мазмуни фанни “Забони тоҷикӣ” дар синфҳои ибтидоӣ бо дарназардошти талаботи муосир, бозёфтҳои илмҳои забоншиносӣ, дидактика, психология, технологияи таълим ва дигар илмҳо мукаммал карда шудааст, ташкил ёфтааст. Аз ин рӯ, барои забондонию забономӯзии хонандагон таълими ҳамаи қисмҳои забоншиносӣ –овошиносӣ, грамматика, луғат, услуб, имло ва иншо (эҷоди матн) муҳим аст. Таълими “Забони тоҷикӣ” дар синфҳои ибтидоӣ хусусияти амалӣ дошта, хонандагонро ба омӯхтани фанни забони тоҷикӣ дар синфҳои болоӣ омода месозад.
Раҷабов Т. Б.-д.и.п., профессор. Мавзуъ: “Ташаккули маҳорат ва малакаҳои экологӣ –иқтисодии хонандагони синфҳои ибтидоӣ дар таълими математика” Мавсуф қайд кард, ки тарбияи экологии хонандагон дар шароити имрӯза проблемаи рӯзмара буда, тавассусти сарчашмаҳои ахбори умум хотирнишон мешавад. Бояд гуфт, ки дар маърӯза баъзе асосҳои психологӣ ва педагогӣ ва методӣ ошкор гардид. Дар ҳамин замина масъалаҳои бисёри маънои экологӣ дошта пешниҳод ва ҳал гардиданд. Намунаи ҳалли ин гуна масъалаҳо оварда шудаанд. Тавассути ин масъалаҳо сифати сарфаю сариштакорӣ, ҳифзи табиат оид ба проблемаҳои экологӣ бештар карда шудаанд.
Раҷабов Т. Б.-д.и.п., профессор. Мавзуъ: “Ташаккули маҳорат ва малакаҳои экологӣ –иқтисодии хонандагони синфҳои ибтидоӣ дар таълими математика” Мавсуф қайд кард, ки тарбияи экологии хонандагон дар шароити имрӯза проблемаи рӯзмара буда, тавассусти сарчашмаҳои ахбори умум хотирнишон мешавад. Бояд гуфт, ки дар маърӯза баъзе асосҳои психологӣ ва педагогӣ ва методӣ ошкор гардид. Дар ҳамин замина масъалаҳои бисёри маънои экологӣ дошта пешниҳод ва ҳал гардиданд. Намунаи ҳалли ин гуна масъалаҳо оварда шудаанд. Тавассути ин масъалаҳо сифати сарфаю сариштакорӣ, ҳифзи табиат оид ба проблемаҳои экологӣ бештар карда шудаанд.
Бегимов Ҳ. Х.- н.и.п., дотсент. Мавзуъ: «Зинаҳои омӯзиши ченакҳои масса дар раванди дарси математикаи хонандагони синфҳои ибтидоӣ». Мавзуъ мубрам буда, устод баромад намуда, қайд кард, ки бо ченаки асосии масса - килограмм - хонандагон аллакай дар синфи якум шинос мешаванд. Дар ин ҷо, машқҳо аз рӯйи ҳаҷм (андоза)-и коса иҷро карда мешаванд, зеро танҳо дар чунин маврид метавон нишон дод, ки қимати ченшуда бо воҳиди ченак чӣ гуна муқоиса карда мешавад. Дар ин маврид, бояд ҳолатҳои гуногунро ба назар гирифт. Агар бор ба тариқи махсус интихоб карда нашавад, пас массаи он, ҳамчун қоида, бо шумораи пурраи килограммҳо ифода намешавад. Ва ин ҳолат ба назар ночиз метобад, вале аҳамияти фаҳмидани маҳуми “масса”-ро душвор мегардонад.
Бегимов Ҳ. Х.- н.и.п., дотсент. Мавзуъ: «Зинаҳои омӯзиши ченакҳои масса дар раванди дарси математикаи хонандагони синфҳои ибтидоӣ». Мавзуъ мубрам буда, устод баромад намуда, қайд кард, ки бо ченаки асосии масса - килограмм - хонандагон аллакай дар синфи якум шинос мешаванд. Дар ин ҷо, машқҳо аз рӯйи ҳаҷм (андоза)-и коса иҷро карда мешаванд, зеро танҳо дар чунин маврид метавон нишон дод, ки қимати ченшуда бо воҳиди ченак чӣ гуна муқоиса карда мешавад. Дар ин маврид, бояд ҳолатҳои гуногунро ба назар гирифт. Агар бор ба тариқи махсус интихоб карда нашавад, пас массаи он, ҳамчун қоида, бо шумораи пурраи килограммҳо ифода намешавад. Ва ин ҳолат ба назар ночиз метобад, вале аҳамияти фаҳмидани маҳуми “масса”-ро душвор мегардонад.
Абдуллоев И.-н.и.п, дотсент. Мавзуъ. “Хатти мехӣ ва шохаҳои он”. Масуф дар суханорони худ қайд кард, ки хатти мехӣ –аввалин хатти форсии қадим маҳсуб меёбад. Ин хат хатти расмии сулолаи Ҳахоманишиён (асрҳои VІ-ІV пеш аз мелод) ба шумор рафта, омӯзиши он аҳаммияти калони илмӣ дорад.
Абдуллоев И.-н.и.п, дотсент. Мавзуъ. “Хатти мехӣ ва шохаҳои он”. Масуф дар суханорони худ қайд кард, ки хатти мехӣ –аввалин хатти форсии қадим маҳсуб меёбад. Ин хат хатти расмии сулолаи Ҳахоманишиён (асрҳои VІ-ІV пеш аз мелод) ба шумор рафта, омӯзиши он аҳаммияти калони илмӣ дорад.
Ҷалилова М. Н.-н.и.п., дотсент. Мавзуъ: “Гурӯҳбандии хонандагон ҳамчун як воситаи амалисозии таълими тафриқа зимни омӯзиши забони модарӣӣ дар синфҳои ибтидоӣ”. Дар рафти гузориши ин масъала Ҷалилова М. бештар дар атрофи омўзиши тафриқа ва истифодаи он дар марҳилаҳои гуногуни дарси забони модарӣ гузориш дод.
Ҷалилова М. Н.-н.и.п., дотсент. Мавзуъ: “Гурӯҳбандии хонандагон ҳамчун як воситаи амалисозии таълими тафриқа зимни омӯзиши забони модарӣӣ дар синфҳои ибтидоӣ”. Дар рафти гузориши ин масъала Ҷалилова М. бештар дар атрофи омўзиши тафриқа ва истифодаи он дар марҳилаҳои гуногуни дарси забони модарӣ гузориш дод.
Юсупова С. А.- н.и.ф., муаллими калон. Мавзуъ. “Связь слов является фактором образования единиц словарною запаса связанных с растениями”. Мавсуф қайд кард, ки в своём статье отметила что соединение слов и создание новых лексических единиц — один из основных способов создания слов сложного типа языка, и этот подход берет свое начало с древнейших времен. Д. Саймиддинов на основе анализа способов словообразования древнеперсидского языка приходит к выводу, что «формы и комплексный подход к словообразованию в древнем персидском языке были одним из распространенных и популярных подходов».
Юсупова С. А.- н.и.ф., муаллими калон. Мавзуъ. “Связь слов является фактором образования единиц словарною запаса связанных с растениями”. Мавсуф қайд кард, ки в своём статье отметила что соединение слов и создание новых лексических единиц — один из основных способов создания слов сложного типа языка, и этот подход берет свое начало с древнейших времен. Д. Саймиддинов на основе анализа способов словообразования древнеперсидского языка приходит к выводу, что «формы и комплексный подход к словообразованию в древнем персидском языке были одним из распространенных и популярных подходов».
Ҷӯраева Х. Ё.-н.и.ф., муаллими калон. Мавзуъ. “Мақоми адабиёти бачагона ҳангоми ташкил ва гузаронидани корҳои беруназсинфӣ дар синфҳои ибтидоӣ”. Устод дар хусуси мақоми адабиёти бачагона ҳангоми ташкил ва гузаронидани корҳои беруназсинфӣ дар синфҳои ибтидоӣ” сухан карда, таъкид доштанд, ки дар синфҳои ибтидоӣ аджабиёти бачагона мақом ва ҷойгоҳи худро дорад. Дар атрофи масъалаи мазкур Ҷўраева бештар ба масъалаи нақши шеърҳои ватандўстона дар таҳкими ҳисси худшиносии миллии хонандагони синфҳои ибтидоӣ маълумоти муфассал дод.
Ҷӯраева Х. Ё.-н.и.ф., муаллими калон. Мавзуъ. “Мақоми адабиёти бачагона ҳангоми ташкил ва гузаронидани корҳои беруназсинфӣ дар синфҳои ибтидоӣ”. Устод дар хусуси мақоми адабиёти бачагона ҳангоми ташкил ва гузаронидани корҳои беруназсинфӣ дар синфҳои ибтидоӣ” сухан карда, таъкид доштанд, ки дар синфҳои ибтидоӣ аджабиёти бачагона мақом ва ҷойгоҳи худро дорад. Дар атрофи масъалаи мазкур Ҷўраева бештар ба масъалаи нақши шеърҳои ватандўстона дар таҳкими ҳисси худшиносии миллии хонандагони синфҳои ибтидоӣ маълумоти муфассал дод.
Бадалова М. А.-муаллими калон. Мавзуъ. “Татбиқи КТУ ва ХКУ-и ададҳо дар ҳалли масъалаҳои ҳаётӣ”. Бадалова М. зимни баромадаш қайд кард, ки калонтарин тақсимкунандаи умумӣва хурдтарин каратнокии умумӣ якчанд ададро бо тарзҳои гуногун ёфтан мумкин аст. Калонтарин тақсимкунандаи умумии ду адади натуралии а ва b гуфта, адади калонтарини натуралиеро меноманд, ки ҳар яке аз ададҳои додашуда ба он тақсим мешавад. Бо КТУ (а, b) ишора мекунанд. Хурдтарин каратнокии умумии ду адади натуралии а ва b гуфта, хурдтарин адади натуралиеро меноманд, ки он ба ҳар як адади додашуда тақсим мешавад. Чунин ишора мекунанд: ХКУ (а, b). Мавзуи матраҳшуда хеле ҷолиб буда, атрофи он саволу ҷавобҳо ташкил карда шуд.
Бадалова М. А.-муаллими калон. Мавзуъ. “Татбиқи КТУ ва ХКУ-и ададҳо дар ҳалли масъалаҳои ҳаётӣ”. Бадалова М. зимни баромадаш қайд кард, ки калонтарин тақсимкунандаи умумӣва хурдтарин каратнокии умумӣ якчанд ададро бо тарзҳои гуногун ёфтан мумкин аст. Калонтарин тақсимкунандаи умумии ду адади натуралии а ва b гуфта, адади калонтарини натуралиеро меноманд, ки ҳар яке аз ададҳои додашуда ба он тақсим мешавад. Бо КТУ (а, b) ишора мекунанд. Хурдтарин каратнокии умумии ду адади натуралии а ва b гуфта, хурдтарин адади натуралиеро меноманд, ки он ба ҳар як адади додашуда тақсим мешавад. Чунин ишора мекунанд: ХКУ (а, b). Мавзуи матраҳшуда хеле ҷолиб буда, атрофи он саволу ҷавобҳо ташкил карда шуд.
Табаров Д. Д.-муаллими калон. Мавзуъ: “Ташаккули маҳорату малакаҳои иқтисодии хонандагони хурдсол дар фаъолиятҳои беруназсинфӣ аз фанни табиатшиносӣ”. Мавзуъ муҳим буда, устод баъзе паҳлуҳои масъалаи мазкурро мавриди баррасӣ қарор дод.
Табаров Д. Д.-муаллими калон. Мавзуъ: “Ташаккули маҳорату малакаҳои иқтисодии хонандагони хурдсол дар фаъолиятҳои беруназсинфӣ аз фанни табиатшиносӣ”. Мавзуъ муҳим буда, устод баъзе паҳлуҳои масъалаи мазкурро мавриди баррасӣ қарор дод.
Масимов О. М. –муаллими калон. Мавзуъ. “Образовательная и воспитательная роль загадках на уроках в начальных классам” –мавзуи хеле муҳим буда, устод дар хусуси ащаммияти чистон дар дарсщои забони русь маълумоти муфид пешниҳод кард.
Масимов О. М. –муаллими калон. Мавзуъ. “Образовательная и воспитательная роль загадках на уроках в начальных классам” –мавзуи хеле муҳим буда, устод дар хусуси ащаммияти чистон дар дарсщои забони русь маълумоти муфид пешниҳод кард.
Ҳамин тавр, дар конференсия аз ҷониби устодон Файзуллоев А. А. “Таҳлили амалиёти модел ва моделсозии математикӣ дар хонандагони муассисаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ”, Назаров Д. А. “Усулҳои таълими математика дар дарсҳои математикаи синфҳои ибтидоӣ”маърузаҳо пешниҳод карданд.
Ҳамин тавр, дар конференсия аз ҷониби устодон Файзуллоев А. А. “Таҳлили амалиёти модел ва моделсозии математикӣ дар хонандагони муассисаҳои таҳсилоти миёнаи умумӣ”, Назаров Д. А. “Усулҳои таълими математика дар дарсҳои математикаи синфҳои ибтидоӣ”маърузаҳо пешниҳод карданд.
Бояд гуфт, ки дар атрофи мавзуъҳои матраҳшавандам баҳсу мунозираҳо ташкил карда шуд. Дар асоси пешниҳоди иштирокчиёни конференсия мақолаи номзади илмҳои педагогӣ, дотсент Бегимов Ҳ. Х. дар мавзуи “Зинаҳои омӯзиши ченакҳои масса дар раванди дарси математикаи хонандагони синфҳои ибтидоӣ” мақолаи беҳтарин ҳисобида шуд.
Бояд гуфт, ки дар атрофи мавзуъҳои матраҳшавандам баҳсу мунозираҳо ташкил карда шуд. Дар асоси пешниҳоди иштирокчиёни конференсия мақолаи номзади илмҳои педагогӣ, дотсент Бегимов Ҳ. Х. дар мавзуи “Зинаҳои омӯзиши ченакҳои масса дар раванди дарси математикаи хонандагони синфҳои ибтидоӣ” мақолаи беҳтарин ҳисобида шуд.
Дар конференсияи илми амалии мазкур директори Маркази табъу нашр, тарҷума ва баргардон, профессор С.Хоҷазод ширкат намуда, роҷеъ ба нақши илм дар ҷомеаи муосир суҳбат кард.
Дар конференсияи илми амалии мазкур директори Маркази табъу нашр, тарҷума ва баргардон, профессор С.Хоҷазод ширкат намуда, роҷеъ ба нақши илм дар ҷомеаи муосир суҳбат кард.

 

 
free pokerfree poker

 


 

Full name: Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini.Address: 734003, Dushanbe City, 121, Rudaki Avenue.
Telephone: +992(37) 224-13-83
WWW: www.tgpu.tj E-mail: info@tgpu.tj